مقالات نخ و نقشه فرش

نخ و نقشه تابلو فرش مرغوب چه ویژگی هایی دارد؟

ارزشش رو داره چند دقیقه این مقاله رو بخونید تا قبل از اینکه چندین ماه روی یه نخ و نقشه تابلو فرش وقت بگذارید و خدای نکرده به نتیجه دلخواهتون نرسید!

میتوان گفت تهیه نخ و نقشه تابلو فرش مرغوب دغدغه همه قالیبافان، تولید کنندگان فرش و هنرجویان این رشته است …

بنده محمد هادی ممتازباف صادقپور سعی کردم تا فاکتورهایی که در تهیه نخ و نقشه تابلو فرش دخیل هستند رو با زبانی خیلی ساده و قابل درک در راستای رسالت خودم به عنوان فردی با سابقه چند صد ساله خانوادگی در صنعت فرش که علاوه بر منبع درآمدم یه جورایی دلسوز این صنعت هستم، توضیح بدم:

همونطوری که از خود کلمات نخ و نقشه تابلو فرش میشه فهمید از دو فاکتور اصلی نخ و نقشه به دست آمده که هر دو باهم باید کیفیت بالا داشته باشند و لازم و ملزوم یکدیگرند.

چرا که اگر نقشه یک تابلو فرش خوب نباشه هرچقدر هم نخش خوب باشه نمیتونه در نهایت نتیجه دلخواهمون را به ما بده و در ضمن اگر نخ مورد استفاده یک نخ و نقشه کیفیت بالایی نداشته باشه همینطور

در زیرفهرست کلیه مطالبی که می خوام تو این مقاله در موردشون صحبت کنم آورده شده :

1-انواع نخ مورد استفاده در نخ و نقشه تابلو فرش کامپیوتری  

  •  نخ کره

  • نخ صددرصد پشم مرینوس یا نخ نمره ۲۰

  • نخ نمره ۱۷ یا مخلوط

  • نخ ضایعات!

  • ابریشم بافت ماشینی

  • ابریشم دستی

  • ابریشم ضایعات!

  • ابریشم مصنوعی!

2-رنگرزی نخ های مورد استفاده در نخ و نقشه تابلو فرش

  • رنگرزی گیاهی

  • رنگرزی مدرن

3- طرح نخ و نقشه تابلو فرش

  • طراحی سنتی

  • طراحی کامپیوتری

  • طرحهای مد روز

بنده در کل آدم پرحرفی نیستم اما وظیفه خودم میدونم تا حداقل شرح مختصری رو  خدمتتون ارائه بدم چرا که همانطور که در بالا اشاره کرده‌ام جهت تهیه نخ و نقشه تابلو فرش خیلی باید وسواس به خرج بدید البته بیشتر به خاطر خودتون که به نتیجه دلخواهتون برسید اما صادقانه بگم اگر شما وسواس به خرج بدید این شرکت بیشتر میتونه بفروشه!

پس باید بتونید جنس خوب رو از بد تشخیص بدید تا هم شما به نتیجه دلخواهتون برسید و هم ما

در ادامه می خوام توضیحات کامل تری در مورد نخ و نقشه تابلو فرش عرض کنم که هیچ جا نمیگن:

1-انواع نخ مورد استفاده در نخ و نقشه تابلو فرش

نخ قالی بافی از دیرباز به صورت سنتی و اخیراً به صورت صنعتی تولید می شود که در اینجا  می خوام فقط انواع نخ هایی که جهت تولید نخ و نقشه تابلو فرش استفاده میشن رو  براتون توضیح بدم

  •  نخ کره

نخ کره همانطور که از اسمش پیداست ابتدا در کشور کره تولید می شد اما الان با توجه به پیشرفت تکنولوژی تولید نخ در کشورمون تولید میشه ولی همون اسم نخ کره رو یدک میکشه.

میشه گفت این نوع نخ  مرغوب ترین نخی هست که برای بافت فرش استفاده میشه و بهتره که فرش زیرپایی البته بالای 52 رج با این نوع نخ بافته بشه چون نرم بودن نخ کره تاثیر مستقیم بر نرم بودن فرش زیرپایی داره و فرش بافته شده از نخ کره طبیعتاً بهتر خواهد بود.

مواد اولیه اون100% پشم گوسفند نژاد مرینوس هست ولی از باکیفیت ترین نوعش و از لحاظ فنی نمره ضخامتش 48 هست که نازکترین حالت نخ مرینوس هست و بخاطر همین هم فوق العاده نرم است.(نمره نخ هرقدر بالاتر باشد نازکتر است ) 

  • نخ صددرصد پشم مرینوس یا نخ نمره ۲۰

نخ مرینوس از پشم گوسفند نژاد مرینوس که یک نژاد غیر بومی هست تولید میشه که به خالص ترین آن به صورت فنی نخ مرینوس ۱۰۰% با ضخامت نمره ۲۰ گفته می شود ولی این نوع نخ  در بین عموم کارشناسان فرش به نخ نمره ۲۰ معروف است که در سه درجه کیفی تولید می شود

برای بافت تابلو فرش به دلیل اینکه نرم بودن حتی می توان گفت نقطه ضعف محسوب می شود بهتر است که از این نوع نخ استفاده شود همانطور که ما در شرکت هادی فرش از بهترین نوع نخ نمره ۲۰ که تولید شرکت آذر گیو است استفاده می کنیم

 اما برای جمع بندی خیلی زوده پس بریم تا بقیه مقاله رو بخونیم

  • نخ نمره ۱۷ یا مخلوط

اولا درسته بنام مرینوس جا افتاده ولی به هیچ عنوان از پشم مرینوس نیست و اگر بخواهیم نخ پشم فرش رو از لحاظ کیفیت درجه بندی کنیم، نخ نمره ۱۷ درجه ۵  محسوب میشه چرا که نخ نمره ۲۰ که به صورت صد در صد از پشم مرینوس تولید میشه همانطور که در بالا گفتم سه درجه کیفی داره!

از لحاظ کیفی هم به خاطر اینکه قیمتش پایین باشه با پشم ایرانی مخلوط میشه ( شما بیش از ۵۰ درصد در نظر بگیرید ) به همین دلیل این نوع  نخ اصولاً جهت استفاده در فرشهای با رجشمار پایین و اقتصادی تولید می شود  و برای نخ و نقشه تابلو فرش و فرشهای اعلا به هیچ عنوان توصیه نمی شود!

چرا که با توجه با توضیحات فنی بالا به دلیل وجود پشم ایرانی که ضخیم تر است، در مواد اولیه این نوع نخ رنگ پذیری آن به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و در اثر گذشته زمان نه چندان طولانی  آن رنگ اولیه را نخواهد داشت پس  فریب رنگ اولیه را به هیچ عنوان نخورید.

از نظر ظاهری نیز ضخیم و پر مو تر از نخ نمره بیست است چون مواد اولیه آن ضخیم تر است و از این نازکتر از دستگاه بیرون نمی آید.

 ولی متاسفانه در اول کار متوجه این موضوع نخواهید شد و چون چشم شما به رنگ ها عادت می کند فقط در صورتی امکان تشخیص را خواهید داشت که  فرش دیگری بافته شده با نخ نمره ۲۰ با همان طرح را در کنار آن بگذارید

بازهم متاسفانه تولید کنندگان سودجویی که اقدام به رنگرزی نخ و نقشه های حساسی همچون تابلو فرشهای مینیاتور، طرح های صورت دار، و به طور کلی طرحی که نیاز به رنگرزی طیفی داشته باشد غیر اصولی است( نه اینکه نمیشه ).

حتی این هم آخرین این کاری نیست که برای سود بیشتر توسط به ظاهر تولید کنندگان و ارائه دهندگان نخ و نقشه تابلو فرش انجام میشه،  بنده نظر شخصیم اینه که این افراد کارشون با جنایت هیچ فرقی نمیکنه.

  چرا که با فنده ای که به هر دلیل ( هنر ، درآمد ، سرگرمی و . . . )  داره زحمت میکشه و میخواد  که فرشی درخور زحمتش نتیجه کارش بشه حقش این نیست و متاسفانه از  فرش و قالی بافی به شدت پشیمان خواهد شد.
شاید بپرسید من چرا دارم این حرفا رو میگم قبلا هم گفتم این شغل علاوه بر هنر، درآمد و سرگرمی، برای من حکم میراث خانوادگی رو داره که پس از از چند صد سال دست من هم امانت هستش و من باید بتونم این مطالب رو در جهت ارتقای کیفیت فرش انتقال بدم و از شما ممنون میشم که حتی بدون ذکر منبع هم که شده این مطلب رو به آنهایی که به قالی بافی علاقه مندند برسونید.

بریم سراغ ادامه مطلب …

  • نخ مرینوس ضایعات!

بله تعجب نکنید نخ مرینوس ضایعات، بزارید ساده بگم :

نخ هایی که از نخ و نقشه ها باقی میمونه رو بهش ضایعات گفته میشه و بعضی از این به ظاهر همکاران فقط و فقط به خاطر سود شخصی این ها رو از بافنده های مختلف  خریداری می کنند و در کمال . . . . . . . . ( خودتون جای خالی را پر کنید )  اقدام به کلاف کردن و رنگرزی دوباره همان نخ ها می کنند و بدین ترتیب با کمتر از یک چهارم قیمت، نخ و نقشه تولید می کنند!

عمق  فاجعه جای بیشتر مشخص می شود که این افراد با کمال پررویی خود را تولید کننده دست اول معرفی می کنند و قیمت پایین را با این دلیل توجیه می کنند و بیچاره آن بافنده که فریب بخورد . . . .

پس بدانید هر ارزانی بی علت نیست و اگر دیدید قیمت های باورنکردنی ارزانی به شما پیشنهاد دادند کمی بیشتر فکر کنید.

البته همه فریب این شیادان رو نمیخورن و هدف عمده من از انتشار این مقاله بالا بردن سطح آگاهی بافندگان نسبت به نخ و نقشه تابلو فرش می باشد.

  لازمه اینو هم بگم که شما با خرید  مستقیم از ما و نمایندگان ما و دیگر تولید کنندگان واقعی میتوانید نخ و نقشه های مورد پسند خود را به قیمت شرکت تهیه کنید.

  با توجه به توضیحات فوق ما هیچ وقت نمیتوانیم کمترین قیمت را به شما بدهیم چون نمیتوانیم از کیفیت محصولاتمان کم کنیم، اما تضمین می دهیم با بهترین کیفیت ممکن نخ و نقشه های تابلو فرش را آماده کرده و در اختیار شما قرار خواهیم داد.

  • ابریشم بافت ماشینی و دستریس

ابریشم  در قالی بافی به صورت کلی در دو حالت چله ابریشم و ابریشم بافت استفاده میشه که با توجه به موضوع  مقاله ابریشم بافت  رو که خودش در حالت کلی دو نوع تولید میشه و برحسب همین نوع تولید دسته بندی میشه رو براتون توضیح بدم و بخاطر قیمت بالا تاثیر زیادی بر روی قیمت تابلو فرش ابریشم داره.

همونطور که از اسمشون پیداست ابریشم بافت یا ابریشم خابی به دو حالت ماشینی با استفاده از ماشین آلات مخصوص که به محصول اون ابریشم ماشینی میگیم و به صورت سنتی با دست تولید میشه که به محصول این روش ابریشم دستی می گیم تولید میشه

از لحاظ کیفیت ابریشم ماشینی چون یکدست تر هست گره های  بافته شده با اون هم هم تمیز تر درمیاد علی الخصوص شدیدا توصیه میشه تا فرشهای تمام ابریشم با این نوع ابریشم خابی بافته بشن.

اما بزارید صادقانه بگم با اینکه ما در نخ و نقشه های تابلو فرش و فرش هامون از ابریشم ماشینی استفاده می کنیم اما در نهایت تفاوت چندانی در کیفیت فرش نخواهد داشت و میتونید از ابریشم دستی هم استفاده کنید

از لحاظ قیمت هم تفاوت چندانی با هم ندارد با اینکه معمولاً ابریشم ماشینی گرانتر از ابریشم دستریس است .

  • ابریشم ضایعات!

ابریشم ضایعات همانند نخ ضایعات به باقی مانده ابریشم فرش های بافته شده گفته میشه و طبق معمول برای تولید کننده ها قیمت تمام شده پایین تری داره و برخلاف نخ ضایعات میشه ازش استفاده کرد اما کسی که این ریسک رو میکنه باید تخصص کافی در این زمینه رو داشته باشه می پرسید چطور؟!

 رنگ ابریشم مثل نخ حساس نیست ولی این به این معنا نیست که میشه هر ابریشمی رو هرجایی به کار برد  ولی اگر از شخص با تجربه ای خرید میکنید مطمئن باشید اشکال اساسی به وجود نخواهد آمد البته هیچ موقع این ابریشم به کیفیت ابریشمی که دقیقاً به خاطر همون نخ و نقشه تابلو فرش رنگرزی شده نخواهد بود

در این مورد هم تولید کننده های واقعی با وجدان و دلسوز اقدام به چنین کاری نمی کندچرا که هر چند اندک از کیفیت تابلو فرش کم میکنه در عوض اما متاسفانه باز هم سودجویانی هستند که بدون تخصص کافی و فقط و فقط برای کم کردن قیمت وسایل قالی بافی و نخ و نقشه فرش و در نتیجه سود بیشتر، آگاهانه و ناآگاهانه به بافنده خیانت کرده و نخ های ضایعاتی که از بافنده ها خریده اند رابا وجود اختلاف فاحش با رنگ مورد نیاز به جای آن رنگ برای بافنده می فرستند.

در ادامه مجبورم مطالبی عرض کنم که متاسفانه این روزها با افزایش قیمت ابریشم بین به ظاهر همکاران باب شده!!! پس با من باشید:

  • ابریشم مصنوعی!

بله ابریشم مصنوعی، درست شنیدید!

این روزها با توجه به بالا رفتن قیمت ابریشم سودجویان خیانتکار که نه به خودشان رحم می کنند  و نه به بافنده که با هزار زحمت گره به گره این فرش رو قرار ببافه، با کمال تاسف ابریشم مصنوعی به کار میبرند که هم دستبافت بودن فرش را زیر سوال میبرد و هم انسانیت خودشان را چرا که اصل فرش دستباف نباید از مواد غیر ارگانیک تهیه شده باشد.

هیچوقت ابریشم مصنوعی نمیتواند در رنگ پذیری و ثبات رنگ و کیفیت و شفافیت و و و و … با ابریشم طبیعی رقابت کند  

باز هم تاکید می کنم که نخ و نقشه ارزان بدون علت نیست

2-رنگرزی نخ های مورد استفاده در نخ و نقشه تابلو فرش

  • رنگرزی گیاهی

اگر بخوام کلی بگم میشه گفت رنگرزی گیاهی  به جز در مواردی در قم و دو مورد در تبریز در هیچ جایی دیگر انجام نمی شود البته در صورت وجود رنگرزی گیاهی نیز به جرات میتوان گفت از لحاظ فنی و عملی قابل اجرا برای رنگرزی طیفی نیست و از آنجایی که نخ و نقشه تابلو فرش کامپیوتری مستلزم رنگرزی طیفی می باشد  برای تابلو فرش قابل اجرا نیست

 پس بگذارید سریع نتیجه گیری کنم هر فروشنده ای به شما گفت رنگرزی نخ و نقشه های تابلو فرش ما گیاهی هست به سرعت آن مکان رو ترک کنید

  • رنگرزی مدرن

امروزه با توجه به به پیشرفت تکنولوژی و صنایع  رنگرزی با استفاده از رنگدانه ها انجام می شود و با توجه به توضیحات مختصری که در مورد رنگرزی گیاهی خدمتتون عرض کردم عملاً در غیر این صورت  ایجاد طیف های رنگی پشت سر هم ممکن نیست اما با توجه به رنگ پذیری نخ مرینوس ۱۰۰ درصد نمره ۲۰ چون  رنگ در اثر جوشیدن آب پاتیل رنگرزی در داخل الیاف نخ نفوذ کرده و می توان گفت رنگ ثابتی میگیرد و جای نگرانی از این بابت نیست.

3- طرح نخ و نقشه تابلو فرش

 و اما بحث طراحی فرش، طراحی فرش به شکل سنتی و کامپیوتری اجرا میشه اما در آخر فکر کردم خوبه توضیح بدم در مورد اینکه چه طرحی رو انتخاب کنیم چون تا حدودی باید اطلاع داشته باشید که در هر برهه زمانی چه طرح هایی به روز تر هستند پس با من باشید:

  • طراحی سنتی

در ابتدا بافندگان فرش طرح هایی را که در ذهن خودشان داشتند رو اجرا می کردند اما مدتی نگذشت که طراحان ای خوش ذوق پیدا شدند تا نقشه هایی را برای بافت فرش ایجاد کند و اینجا بود که شغل طراحی فرش و قالی به وجود آمد.

 طراحی قالی به صورت سنتی در جای جای ایران انجام میشه و نمیشه گفت کجای ایران عزیزمون این شغل به وجود آمده اما به جرات میشه گفت طرح های فرشهای تبریز و قم مخصوصاً تبریز با وجود استادان طراح بنام جایگاه ویژه ای در این صنعت داشته و  دارند

 در اینجا می خوام از استاد خودم که پدر بنده هستند  و تجارب خودشون رو در طول فعالیت بیش از ۵۰ ساله در زمینه طراحی و تولید انواع فرش های تبریز دراختیار بنده گذاشتند تشکر کنم. 

اما در مورد نخ و نقشه تابلو فرش  این  نوع طراحی منسوخ شده و فقط در مورد فرشهای زیر پایی اجرا میشه چرا که تشخیص این همه رنگ که برای بافت تابلو فرش مورد نیاز هست غیر ممکن نه ولی سخته !

اما به هیچ عنوان ناراحت نباشید از این موضوع چرا که در ادامه توضیحاتی در مورد طراحی کامپیوتری فرش و تابلوفرش ارائه می دهم:

  • طراحی کامپیوتری

طراحی کامپیوتری نقشه تابلو فرش از اونجایی شروع شد که هر کسی نمیتونست تابلو فرش ببافه چرا که امکان تشخیص رنگ از یک طرف و فراهم کردن رنگ های مورد نیاز برای تابلو فرش از یک طرف بزرگترین مشکل بافت تابلو فرش به حساب می آمد.

(عملاً جز عده معدودی که در خود تبریز به ده نفر نمی رسید، البته منظور ما پوستر بافی هست که از روی عکس سه در چهار میتوانستند عکس پرتره یک نفر را ببافند)

اما طراحان تبریزی با طراحی کامپیوتری به کمک نرم افزار فتوشاپ و در ادامه پس از زحمت های فراوان و برنامه نویسی های متخصصان باز هم تبریزی  که توانستند نرم افزاری طراحی کنند تا طرح خروجی از فتوشاپ را به اعداد راهنما و کد نخ و نقشه تابلو جهت بافت و نخ و نقشه تابلو فرش تبریز تبدیل کند.

در ابتدا این برنامه ها در انحصار معدود کسانی بود که تولید کننده تابلو فرش بودند اما چیزی نگذشت که این نرم افزارها در اختیار عموم قرار گرفتند و هر کسی می توانست تهیه کرده و پس از انجام مراحلی که توسط فتوشاپ انجام می شد به کمک این نرم افزار ها نخ و نقشه تابلو فرش تولید کند تا بدین ترتیب هر کسی بتواند طرح مورد علاقه خود را ببافد.

 اینها محاسن طراحی کامپیوتری بود ولی دو عیب بزرگی در مورد طراحی کامپیوتری تابلو فرش وجود دارد اینه که:

اولا هر کسی که از راه برسه میتونه نرم افزار فرش تهیه کرده و نخ و نقشه تولید بکنه چون عملا هیچ نظارتی نیست!!!! پس به هرکسی نمیشه اعتماد کرد

دوما هم بافنده تا وقتی که بافت تموم نشه و پرداخت کاری نشه فرش که بافته عملاً نمیتونه تشخیص بده کیفیت کارش در چه حدی است.

 به خاطر همین است که خواهش می کنم اطلاعات خودتون رو حداقل به خاطر خودتون بالا ببرید و زمینه سودجویی افراد غیر  متخصص رو فراهم نکنید چرا که متاسفانه دودش اول در چشم خودتان فرو خواهد رفت. 

پس فقط و فقط به هزار و یک دلیل، تجربه شخص و یا شرکت ارائه دهنده نخ و نقشه تابلو فرش میتونه کیفیت بالای نخ و نقشه شمارو تضمین کنه.

پس من اگر به جای شما باشم قبل از خرید نخ و نقشه تابلو فرش و فرش در مورد سابقه شرکت و یا شخصی که میخوام ازش خرید کنم مفصلاً تحقیق میکنم البته تو این کار همه ادعا میکنند چون مورد داشتیم طرف ۳۰ سال داشته و ادعای تجربه بالای ۳۰ سال داشت. در حالی که فقط دو سال سابقه شاگردی در یکی از مغازه های ضایعات فروشی را داشت اما به خاطر اینکه عملاً کسی تا تبریز نمیاد تا صحت موضوع  را تحقیق کنه سوء استفاده می کرد و  جهت پر کردن جیب خودش هم به بافنده ضرر میزد و هم به من که تولید کننده نخ و نقشه تابلو فرش فرش هستم.

 لازم به ذکر است  اگر اساتید ایراد نگیرند بنده با افتخار با تکیه بر تجربه هایی که از استادم  که پدرم هستند یکی از طراحان کامپیوتری تابلو فرش هستم و تونستم با طراحی و یا بازنگری بعضی  طرح ها، نخ و نقشه های شرکت تعاونی تولیدی هادی فرش صادق رو به روز رسانی و ارتقا بدم.

  • طرحهای مد روز

حالا که توضیحات مختصری در مورد طراحی خدمتتون عرض  کردم لازم به توضیح دونستم خدمتتون عرض کنم که برای به درآمد رسیدن از طریق بافتن تابلو فرش یکی از فاکتورهای مهمی که بعد از حصول اطمینان از کیفیت طراحی مدل تابلو فرش است ست که در حالت کلی در سایت ما  با عناوین زیر دسته بندی شده است اما ما طرح هایی را باتوجه به همه سلایق جهت سودآوری شما به عنوان طرح های پیشنهادی در یک دسته بندی جداگانه جمع کردیم

 طرح های نفیس پیشنهادی

 تاکید می کنم این  طرح ها سلیقه شخصی بند نیست و خواست بازار است اما ممکن است شما به عنوان یک هنرمند طرح های دیگری دوست داشته باشید به همین دلیل ما بیش از از ۸۰۰ طرح به روز و جدید را در دسته بندی های زیر آماده کردیم تا شما محدود به سلایق دیگران نباشید 

با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما و  پیشرفت صنعت فرش در بازارهای جهانی

محمد هادی ممتازباف صادقپور

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *